Vordingborg Fri Fagskole var for nylig vært for et inspirerende møde, hvor faglærere fra forskellige håndværkslinjer var samlet for at dele viden og deltage i faglige diskussioner.
På mødet præsenterede deltagerne vellykkede opstartsprojekter og undervisningsforløb samt drøftede de gode muligheder for brug af genbrugsmaterialer i undervisningen. Tre skoler delte deres erfaringer med “fuskehjørner” og linjefagsprøver.
“Fuskehjørner”: Et skub til unges engagement uden for den almindelige undervisning
Faglærer Kenneth Larsen fra Vordingborg Fri Fagskole præsenterede “Fuskehjørner”, som er et nyt koncept skolen for første gang har taget i brug dette skoleår. Fuskehjørnerne er fysiske faglige frirum, hvor eleverne i hyggelige og kreative omgivelser kan tilbringe tid uden for undervisningstimerne med det formål at styrke både det faglige og sociale fællesskab. Konceptet strækker sig således ud over de traditionelle undervisningsrammer og giver eleverne mulighed for kreativ udfoldelse og social interaktion.
”Vi har oplevet positive eksempler på elever, der både socialt og fagligt har udviklet sig gennem deres engagement i fuskehjørnerne”, fortæller Kenneth og pointerer dog, at det kræver tid, engagement og klare regelsæt for eleverne at etablere vellykkede fuskehjørner.
“Linjefagsprøver”: Elevernes svendestykke på frie fagskoler
Lærerne Karsten Kjellstrøm Christensen fra Tronsø Fri Fagskole og Søren Rusbak fra Halvor Fri Fagskole delte deres erfaringer med linjefagsprøver. Gennem seks år har de to skoler samarbejdet om linjefagsprøver, herunder fungeret som censorer for hinandens elever.
Linjefagsprøverne strækker sig typisk over fem dage, hvor eleverne kan fordybe sig i et byggeprojekt og præsentere deres resultat på den sidste dag. Dette giver eleverne mulighed for at demonstrere deres færdigheder og modtage anerkendelse i form af et linjefagsbevis, fortæller Karsten og uddyber:
”Det betyder enormt meget for eleverne at vise, hvad de har lært. Selvom mange af dem har haft dårlige oplevelser med folkeskolens karaktersystem, efterspørger de nu selv at få en karakter. De bliver motiveret og får en stolthed omkring håndværket, og det er i bund og grund det, vi gerne vil opnå. Vi ser linjefagsprøven som elevernes svendestykke på en fri fagskole”
Karsten og Søren overvejer nu at ændre prøveformatet til en praktisk færdighedsprøve i et emne eleverne ikke kender på forhånd kombineret med en mundtlig præsentation.
Husk kagen!
Alle deltagerne var enige om, at mødet var givtigt, og at fysisk samvær og erfaringsudveksling er værdifuldt. Rundvisningen på skolen blev også positivt modtaget og gav et indblik i hinandens undervisningsmiljøer og praksis.
Eneste ønske til næste gang? Et stykke kage! Dette vil blive taget med i evalueringen og forbedringen af næste branchenetværksmøde.
Yderligere oplysninger
Chefkonsulent Lasse Kjær / lk@friefagskoler.dk