Menu

Gastro-lærere sætter fokus på grøn omstilling og erhvervssamarbejder

Gastro Møde på Fri Fagskole

 

Vordingborg Fri Fagskole lagde for nylig hus til et inspirerende netværksmøde for medarbejdere fra Frie Fagskolers Gastrolinjer. Dagen var præget af spændende erfaringsudveksling, hvor særligt de grønne kostskoleprofiler blev sat i fokus.

Mødet var fyldt med berigende fortællinger fra de forskellige skoler, der illustrerede, hvordan Frie Fagskolers “10 Gøremålsdogmer” bliver implementeret i dagligdagen på kreative og forskelligartede måder.

Joballiancer og kulinariske oplevelser for samarbejdspartnere

En skole kunne fortælle, at de stort set altid arbejder ud fra at lave mad til andre. Det kan være til skolens egen “spisestue”, til højskoleaftner eller når de åbner egen restaurant og inviterer praktiksteder,  samarbejdspartnere, forældre og kollegaer indenfor.

En anden skole er del af projekt “Joballiancen”, som er i samarbejde med foreningen Ligeværd. Projektet har til formål at bygge bro mellem STU og arbejdsmarked. Gennem dette projekt vil en underviser fra skolen følge to elever i op til seks måneder i et mentorforløb, efter de har afsluttet deres ophold på en Fri Fagskole. Projektet taler direkte ind i Frie Fagskolers visioner om at skabe flere og bedre muligheder for at styrke overgangen til job eller uddannelse for vores elever uanset hvilket niveau de befinder sig på.

Foodtruck, praktik og samarbejder ud af huset

Et nyt samarbejde mellem et lokalt museum og en Fri Fagskole har resulteret i en innovativ løsning på museets overskud af råvarer fra deres frivilligdrevne køkkenhave. Høsten overtages af fagskolen, hvor eleverne på Gastrolinjen forvandler råvarerne til lækre supper, der serveres fra skolens foodtruck til museets besøgende. Foodtrucken er også et hit ved lokale events som “Bag for en Sag” og “Brunsvigerens Dag”.

Skolerne tilpasser deres aktiviteter nøje til årets elevhold og fokuserer på at forankre fælles mål lokalt. En skole uden eget køkken samarbejder med den lokale erhvervsskole, mens andre har både skolekøkken og industrikøkken.

Praktikforløb er en vigtig del af elevernes faglige udvikling og trivsel. Nogle skoler har undervisere, der selv arrangerer praktik, mens andre har en praktikkoordinator. En ny idé til en “praktiktrappe” er på vej på Halvor Fri Fagskole, der skal tydeliggøre elevens ønsker og behov og sikre forventningsafstemning mellem praktiksted, skole og elev. Denne idé ser vi frem til at høre mere om.

Gastro på Fri Fagskole

Den Grønne Omstilling

Efter en inspirerende rundvisning på Vordingborg Fri Fagskole blev der præsenteret et oplæg fra køkkenpersonalet om skolens initiativer inden for den grønne omstilling.

Skolen har sat konkrete mål om at reducere kødforbruget, øge indtaget af frugt, grønt og bælgfrugter samt mindske CO2-udledningen. En central udfordring har været at engagere de unge i de grønnere madvaner. På trods af dette har det første års indsats allerede vist markante forbedringer, som blev præsenteret i procenttal.

Efter oplægget åbnede der sig en livlig debat om den grønne omstilling på skolerne, hvor der blev delt erfaringer og idéer. Vittrup Fri Fagskole fremhævede, at de har valgt at fokusere på brug af lokalopdrættede og sæsonbaserede råvarer i stedet for at fjerne kødet fra menuen, hvilket har været deres tilgang til bæredygtighed under mantraet ”Dansk, lokalt og i sæson”.

Rødding Fri Fagskole præsenterede deres deltagelse i projektet “køkkentjansen” gennem Efterskoleforeningen, hvor fokus har været på mere bæredygtig mad og en kulturel fornyelse på skolen med deltagelse af elever, lærere og personale. Projektet har hidtil medvirket til en reduktion af brugen af oksekød med 50%.

Det er en generel opfattelse blandt alle skoler, at den grønne omstilling tager tid, da der skal arbejdes målrettet på at få alle grupper med. Det kræver en betydelig kulturel ændring på skolen og opmærksomhed på både personale, elever og ikke mindst forældre.

Skolerne ser nu frem mod Fagenes dag den 6. november, hvor netværket samles næste gang.

 

 

Yderligere oplysninger

Udviklingskonsulent Martin Tørnqvist / mt@friefagskoler.dk