Menu

27. januar 2025

Nyt netværk til lærere i boglige fag: Mindre “røv-til-bænk” i undervisningen

Et nyt netværk i Frie Fagskoler skal imødekomme, at lærerne i dansk, matematik, engelsk og fysik-kemi ønsker sig mere inspiration, sparring og videndeling. Første møde var den 22. januar i Vejle, hvor 28 lærere var med til premieren, der bød på alt fra brede perspektiver, teori, praktisk workshop og erfaringsdeling.

Foreningen af Frie Fagskoler havde, som en del af sine udviklingsaktiviteter, inviteret til en fælles dag i Spinderihallerne i Vejle, hvor Marieke Brinck, lærer og selvstændig konsulent, og Martin Tørnqvist, udviklingskonsulent i Frie Fagskoler, stod klar til at tage imod og starte det nye netværk op:

“Vi vil skabe et pædagogisk og didaktisk netværk som et solidt udgangspunkt for et samarbejde mellem alle, der underviser i de boglige fag ude på skolerne. Vi vil gerne finde det, der er fælles for lærerne, som alle kan tappe ind i på tværs af de boglige fag og sparre med hinanden, udveksle ideer, erfaringer, undervisningsforløb m.m.”, fortæller Martin Tørnqvist.

Martin Tørnqvist startede dagen med at sætte netværket ind i den mere aktuelle kontekst, hvor regeringen, som bekendt, lægger op til en større reform på skole- og uddannelsesområdet, som dog ikke er endeligt vedtaget endnu.

Det nye netværk skal også spille ind i kommende krav til skoler – og lærere – udefra. Både i forhold til de måske kommende ændringer i 10. klasse, EUD og en eventuel ny ungdomsuddannelse i form af EPX, fortæller Martin Tørnqvist:

“Hvis regeringens reformudspil bliver til virkelighed, skal Frie Fagskoler fx ikke længere afholde 10. klasses afgangsprøver, og skal i stedet orientere sig mod en ny virkelighed og nye aktiviteter. Samtidig har vi ekstra fokus på 1/3-kravet, der kræver at 1/3 af vores undervisning skal være praktisk og erhvervsrettet, hvor dette netværk derfor sætter fokus på og er med til at inddrage den boglige undervisning.

Der blev arbejdet både teoretisk og praktisk til første møde i ‘Bogligt Netværk’ i Vejle (Foto: Frie fagskoler)

Gøremålsdogmerne skal fylde mere i den boglige undervisning

Konsulent Marieke Brinck er uddannet lærer og optaget af at gøre undervisningen mere ”levende”, vække nysgerrighed, begrænse både ”røv-til-bænk” undervisning og det ofte for store fokus på det “rigtige svar” i den boglige undervisning.

I sit oplæg på dagen tog hun udgangspunkt i de Frie Fagskolers 10 gøremålsdogmer og gav inspiration til, hvordan deltagerne kan arbejde didaktisk og pædagogisk med deres praktiske undervisning, uden at de oplever, at de skal bruge for meget tid på forberedelsen eller tabe kontrollen over både undervisning og læringsmål.

Derefter overtog Niels Friis og Martin Hunter, der til dagligt er lærere og underviser blandt andet i engelsk, fysik, håndværk og matematik. De inviterede deltagerne med ind i det kreative værksted, hvor alle arbejdede håndgribeligt med idéer til, hvordan praktikken kan komme mere ind i fx matematiktimerne. 

Til slut gav deltagerne deres egne idéer til at bringe gøremåls-dogmerne i spil i deres egen undervisning, og de lagde en plan for det næste skridt til mindre ‘røv-til-bænk’ og mere praktik i klasselokalet – og også gerne udenfor.

Næste møde i netværket

Næste møde i netværket er et online check in-møde forventeligt i september. 

Kontakt

Martin Tørnqvist

Martin Tørnqvist

Udviklingskonsulent 

Mobil:  6966 9152

mt@friefagskoler.dk